نوشته شده توسط : سیما

مشاوره خانواده

مشاور خانواده: فردی است که حداقل کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده  یا روان شناسی عمومی را دارد و از سوی نظام روانشناسی کشور و یا سازمان بهزیستی تایید شده است . این افراد وظیفه دارند تا مخاطب را راهنمایی کنند ( بدون تعیین ، تکلیف کردن و تجویز نسخه و دارو ) تا به مقصود خودش برسد.

مشاوره خانواده

نقش مشاور خانواده

همواره در زندگی انسان ها خانواده بالا ترین جایگاه را داشته است. هر فرد در درجه اول برای خودش و سپس برای خانواده اش تلاش می کند. این تلاش ها در راستای بقا ،  بهبود مسائل اقتصادی و مسائل فرهنگی و جایگاه اجتماعی است. برای این منظور نحوه برخورد با دیگر اعضای خانواده ، شناخت آنها ، برقراری رابطه صحیح و پایدار ، حمایت ، دلبستگی و بسیاری دیگر تنها برای رسیدن به آرامش در زندگی می باشد . برای رسیدن به آرامش و خوشبخت شدن در قدم اول نیاز به آموزش داریم . مثلا بدانیم

  • آرامش چه هست ؟
  • راه های رسیدن به آرامش چیست ؟
  • چه چیز هایی معیار های آرامش در ذهن ما هستند؟

و …

یک مشاور خانواده یا روانشناس خانواده می تواند با بررسی رفتار شما ، پرسش و آگاه کردن شما از شخصیت خودتان ، بررسی مشکلاتتان و … راه حل هایی برای کشف آرامش یا سایر اهداف و رسین به آن پیشنهاد داده و در این مسیر شما را یاری کند .

مشاوره خانواده ایی میتواند موفق عمل کند که از علومی مانند شخصیت شناسی ، روابط خانوادگی اطلاع کامل داشته باشد و به مراجع حس آرامش بدهد ، فعالانه گوش بدهد ، پیش داوری و قضاوت نکن ، نسخه نپیچد و امر ونهی نکند ، رازدار باشد و به طور کلی به گونه ای رفتار کند که مراجع بتواند فضا صحبت را امن ببیند و حرف اصلی خود را بزند. البته میتوان علاوه بر این به مشاوره نوجوان ، مشاوره کودک و … نیز مراجعه کرد .

دلایل نیاز به مشاوره خانواده

بطور کلی مشاوره خانواده شاخه ای از روان شناسی کاربردی است که در آن راه های کمک کردن به افراد سالم از نظر روانی آموزش  داده شده  تا این افراد زندگی بهتری را تجربه کنند.

همه موجودات برای رسیدن به کمال نیازمند مسیر پیشرفت و تلاش در راستای رسیدن به آن هستند . در برخی از جانوران این مسیر به صورت غریزی آموزش داده شده و برخی دیگر مانند انسان ها با مشاهده محیط وبررسی رفتار ها و شناخت خود این مسیر را می سازند . اما نکته اینجاست که آیا همه ی انسان ها میتوانند خود را بشناسند ، اهداف خود را مشخص و در راستای رسیدن به آنها تلاش کنند .

انسان ها برای اینکه به اهدافشان برسند به صورت اجتماعی زندگی می کنند . در این میان کوچکترین و مهمترین اجتماع انسان ها خانواده است . پس می تواند گفت خانواده بیشترین  مهمترین اثرات را بر زندگی انسان ها می گذارد . پس قدم دوم در رسیدن به اهداف و کمال  شناخت خانواده و ایجاد روابط مناسب و سالم با اعضای خانواده است .مشاور خانواده یا روانشناس خانواده میتواند در راستای بهبود روابط خانواده ( رابطه با پدر ، مادر ، همسر ، خواهر ، برادر ، فامیل و …) به افراد مشاوره خانواده بدهد.

زمان مراجعه به مشاور روانشناس خانواده

هیچ مسئله ای در زندگی به خودی خود حل نمی شود و حل کردن آن نیازمند تلاش است . بیماری ها و مشکلات روانی و رفتاری و اجتماعی نیز مانند بیماری های جسمی هستند و برای درمان باید به دکتر مراجعه  کرد و مداوا صورت گیرد . یکی دیگر از کارهایی  که روانشناس خانواده انجام می دهد کمک کردن و دادن مشاوره خانواده ( فقط مشورت کردن و نه نسخه دادن ( روانپزشکی ) )در راستای حل مشکلات خانوادگی می باشد .

روانشناس خانواده

یک تفکر غلط در بستر جامعه وجود دارد که افراد می گویند  “مگر دیوانه ام که برم پیش روان شناس؟…این موضوع کاملا برعکس است و مشاوره و مراجعه به روان شناس برای کسانی که مشکل روانی دارند یا دچار اختلال رفتاری هستند نیست و این” و اتفاقا مشاوره برای افراد سالمی است که میخواهند زندگی بهتری را تجربه کنند. اینگونه نیست که فقط در زمان مشکلات به روانشناس خانواده رجوع کنیم .

  • در مواردی که ممکن است زوجین از هم طلاق بگیرند
  • پدر یا مادر طلاق عاطفی گرفته اند و فقط با هم همخانه هستند
  • فرزندان غیر قابل درک و کنترل شده اند پدر و مادر حس والدین موفق ندارند
  • روابط خانوادگی سرد شده است

و….

بلکه میتواند در حالاتی که حتی زندگی خوبی داریم برای بهتر زندگی کردن به مشاور خانواده رجوع کنیم .

در انتها لازم به ذکر است که حرف ها و راهنمایی های یک مشاور به طور ۱۰۰ درصد قابل اعتماد نیست چرا که این موضوع وابسطه به

  • دریافت تمامی اطلاعات از مراجعه کننده
  • بررسی رفتاری و مشکلات  مراجعه کننده با توجه به علم و تجربه مشاور
  • پیشنهاد راه حل با توجه به تجربه و علم مشاور خانواده

می باشد . پس ارائه راح حل درست در پی اعمال کامل ۳ عامل بالا می باشد که امری بسیار سخت است . پس مراجعه حضوری یا غیر حضوری به مشاور خانواده ای  که تبهر و تجربه بالاتری دارد بتواند راه حل های مطمئن تری را به ما پیشنهاد دهد . اجرای این مسائل و در میان گذاشتن نتایج با رانشناس خانواده هم کاملا با مراجعه کننده است . پس مسئولیت انتخاب های ما با خود ما است .

 



:: برچسب‌ها: مشاوره خانواده , مشاور خانواده , مشاوره , مشاور روانشناس خانواده , روانشناسی خانواده , مشاوره تلفنی خانواده , مشاوران مفیدو , روانشناسان مفیدو , مرکز مشاوره مفیدو , مشاوره تلفنی ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سیما

استرس و اضطراب

استرس یا اضطراب چیست ؟

عوامل استرس چیست ؟

راه های کنترل استرس چیست ؟

استرس یا فشار روانی  به معنی فشاری است که بر اثر عوامل متفاوت در انسان ایجاد شده به صورتی که دیگر فرد توان تحمل آن را ندارد . اسن فشار های روانی به سلامتی انسان لطمه وارد می کند ( اندام های بدن ، زیبایی ، پوست و …) بنابراین باید روی کنترل استرس بسیار کار کرد تا آسیب کمتر به فرد وارد شود و همچنین در مواقع حساس فرد بتواند تصمیمات بهتری بگیرد .

علائم استرس و اضطراب

استرس و اضطراب در هر فرد علائم خاصی دارد ولی به طور کلی شامل :

  • تفکرات نگران کننده
  • مشکلات خواب و داشتن اضطراب در شب
  • عرق کردن و بالا رفتن دمای بدن
  • از بین رفتن اشتها
  • عدم توانایی در متمرکز کردن حافظه
  • رفتار های مشکوک و تیک های عصبی

می باشد .استرس

 

عوامل استرس زا

عامل های استرس زا در هر فرد متفاوت است . مثلا ممکن است یک دانش آموز از یک آزمون کلاسی استرس بگیرد در حالی که بقل دستی او کاملا عادی باشد . یا یک کارمند در زمان اجرای کار های محول اضطراب داشته باشد ولی همکارانش بسیار عادی کار خود را انجام دهند .

  • مشکلات مالی و اقتصادی
  • نگرانی برای سلامتی خود و یا اعضای خانواده یا دوستان
  • ایجاد تغییرات ناگهانی در زندگی و نداشتن برنامه برای آنها
  • مسئله زیبایی و دوست داشته شدن بیشتر در خانم ها
  • داشتن حس رقابت با دیگران ( آزمون ها ، تست ها و ..) و ترسیدن از عدم توانایی و بازخواست شدن
  • رویداد های غم آور و خاطرات گذشته مانند از دست دادن یکی از عزیزان ، سیل ، زلزله ، سرقت ، تجاوز و…
  • حرکات سریع و ایجاد تنش

درمان استرس یا اضطراب

درمان کردن استرس در ردجه اول به خود فرد بستگی دارد . البته مشاوره با روانشناس متخصص در زمینه مشاوره خانوادهو … میتواند بسیار موثر باشد . بیمار می تواند با مشاور صحبت کند و مشکلاتش را درمیان بگذارد تا با تعیین شخصیت و بررسی رفتاری راه ههای درمان توسط مشاور به او پیشنهاد شود .

 

راهکار هایی ساده و جامع جهت درمان اضطراب

 

  • مدیتیشن ( تفکر و تمرکز عمیق )

میتوان با تنفس عمیق و فکر نکردن به عوامل استرس زا برای چند ثانیه یا دقیقه و تمرکز روی مسائل شادی آ ور به میزان قابل توجهی اضطراب را کاهش داد .

میتوان با انجام ورزش هایی چون شنا ، قدم زدن ، و یا کار هایی مانند نقاشی کردن و نوشتن  و به طور کلی برداشتن تمرکز از روی عوامل استرس میزان اضطراب را کاهش داد .

  • تصورات آرامش بخش

مشکلات همواره وجود دارند ولی تمامی آنها قابل حل هستند . همه ما انسان ها در آرامش هستیم و از نعمت های بسیاری برخوردار می باشیم . همین نقص در نعمات است که به ما فشار روانی وارد میکند . مثلا همواره عزیزانمان سالم بوده اند و در زمانی که خدایی نکرده آسیب کوچکب به آنها وارد می شود ما  اضطراب می گیریم .

  • دوست داشتن یا دوست داشته شدن

یکی از عواملی که در کاهش استرس یه میزان بسیار زیادی می کاهد دوست داشتن و یا دوست داشته شدن است. بیشتر ما از تنهایی می ترسیم و استرس تنها شدن داریم . هرچند این کاملا غلط است و باید این تفکر که همه ما در کنار بودن با دیگران به صورت شخصی تنها هستیم را بپذیریم ولی بودن در کنار دیگران به ما آرامش می دهد .

  • توجه به خود و نوازش دادن خود

به یاد آور دن توانایی های خود ، اعتماد کردن به استعداد ها ، تلاش کردن و … باعث می شود انسان اعتماد به نفسش بالا رود و آرامش پیدا کند . مکان آرامی را پیدا کنید و به خودتان ، ضربان قلبتان ، ارزشمندیتان و … فکر کنید .

  • گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش

  • بررسی میزان اهمیت کاری که بخاطر آن استرس دارید

شاید اگر کمی فکر کنیم به نظرتان برسد که عامل ایجاد کننده فشار روانی چندان هم اضطراب آور نیست و فقط این ما هستیم که به این موضوع اعتبار بیش از حد داده ایم. زندگی جاری است .

  • کمک کردن به دیگران و انجام کار هایی که سبب شادی می شوند .

انسان هایی که شاد هستند کمتر دچار فشار های روانی می شوند . یکی از راه های شاد بودن در شاد کردن دیگران است .

به طور کلی اضطراب در تمامی انسان ها وجود دارد و یکی از دلایل و رفتار های در راستای بقا می باشد . اما  اضطراب بیش از حد بسیار مخرب است و باید حتما با یک روانشناس یا مشاور خوب در میان گذاشته شود . در برخی موارد در صورت داشتناسترس حاد ، مراجعه به روانپزشک و تجویز دارو نیز می تواند مفید باشد .

در این راستا میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی مشاوران مفیدو بهره مند شوید .

www.mofido.com

 



:: برچسب‌ها: مشاوره استرس , استرس درکودکان , استرس در بزرگسالان , علائم استرس , اضطراب , علائم اضطراب , مشاوره تلفنی , مشاوره , مشاوران مفیدو ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سیما

مشاوره ازدواج چیست ؟

چه افرادی نیاز به مشاوره ازدواج دارند ؟

بهترین زمان مشاوره ازدواج کی است ؟

یکی از مهمترین تصمیمات زندگی که ممکن است مسیر زندگی را تغییر دهد و انسان را خوشبخت یا بد بخت کند ازدواج می باشد . با این اتخاب همسر آینده ، مادریا پدر فرزندان خود را انتخاب می کنیم و از همه مهمترشریک زندگی خود و کسی که از این به بعد در تمامی مراحل زندگی ، سختی ها ، آسانی ها و … همراه ما باشد را میگزینیم .

انسان های موفق در کار های خود از تجربیات و علم دیگران استفاده می کنند و در انجام کار های خود بسیار تلاش و کوشش می کنند تا به هدفشان برسند . پی در مقوله ازدواج که یکی از مهمترین مسائل و انتخاب های زندگی است نیاز به مشاوره بسیار احساس می شود .

مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج می تواند در ۳ مرحله انجام شود :

قبل از انتخاب همسر و بررسی اخلاقیات و رفتار شخص جهت انتخاب زوج مناسب

هر فرد اخلاقیات و رفتار و اعتقادات منحصر به فرد و متناسب با خودش دارد . شناختن این ویژگی ها و برنامه ریزی بر مبنای آنها می تواند به افراد در رسین به اهدافشان کمک شایانی بکند . در ازدواج باید علاوه بر اینکه فردی را انتخاب کنیم که با عقاید ما زیاد متفاوت نباشد بلکه بتواند مکمل ما باشد و در زمان نیاز بتواند به ما کمک کند . مثلا اگر شما انسانی هستید که سریع جوش میاورید  و دعوا به پا می کنید بهتر است که فردی مانند خودتان را انتخاب نکنید و به دنبال انسان با آرامش و خونسردی باشید .

شناخت در باره اهداف زندگی نیز یکی دیگر از مسائلی است که باید به آن توجه کرد. زن و شوهر باید یک سری هدف و اعتقاد مشترک داشته باشند . البته انعطاف پذیر بودن و تغییر کردن در ادامه زندگی باید در راستای شبیه شدن انجام شود ولی از آنجایی که ازدواج در سنین میانسالی اتفاق می افتد تغییر در این بازه بسیار دشوار است .  پس انتخاب همسر با توجه به عقاید و رفتار های خود بسیار مهم است .

برای مثال اگر شما زندگی ساده به دور از زرق و برق و تجملات را دوست دارید بهتر است همسری که انتخاب می کنید نیز مانند شما باشد و زندگی تجملاتی را به عنوان اهدافش برنگزیده باشد . یا اگر شما به علم و سواد اهمیت فراوان می دهید پس بهتر است به دنبال همسر بیسواد یا کم سواد نروید . البته تمامی این معیار ها دارای میزان متفاوتی هستند و به قول معروف میتواند برخی اعتقادات بر دیگری بچربد . مثلا شاید همسر پول دار بیسواد را به همسر با سواد کارمند ترجیح دهید.

پس حتما حتما قبل از اینکه همسری مناسب را برای خود انتخاب کنید در مورد خواسته هایتان کاملا آگاه باشید . کمک گرفتن از مشاور روانشناس میتواند در شناخت خودتان بسیار تاثیر گذار بوده و شما را راهنمایی کند .

 

در دوران نامزدی برای بررسی میزان تناسب زوجین

در راستای پیشرفت و بهبود همه ما نیاز به مشاوره حرفه ای داریم . برای انتخاب همسر ، استفاده از مشاوره ازدواج در دوران نامزدی و قبل از ازدواج بسیار لازم است . یک روانشناس ازدواج می تواند با بررسی رفتار دختر و پسر عقاید  و اخلاقیات انها را متوجه شده و میزان تناسب آن را بدست آورد . یک مشاور ازدواج میتواند میزان مکمل بودن زوجین و نحوه رفتاری آنها در آینده را پیش بینی و موفق بون ازدواج را برآورد کند .

مشاوره ازدواج

در دوران نامزدی میتوان برای شناخت بیشتر و داشتن ازدواج موفق سوالات زیر را از یکدیگر پرسید .

  • هدف از ازدواج کردنتان چیست ؟
  • درباره یکدیگر چگونه فکر می کنید  و چه توصیفی از همدیگر دارید ؟
  • علایق مشترکتان چیست (چیز های ساده و پیچیده – غذا – لباس –خانه –ماشین و …) ؟ا
  • چقدر حاضرید با هم صحبت کنید و نحوه برقراری ازتباط در افکار شما چگونه است ( صحبت کردن ، نوازش ، رابطه جنسی و …) ؟
  • وظایف و مسئولیت های همسر چیست ؟
  • چه چیز هایی برای شما تفریح و سرگرمی می باشد ؟
  • میزان سطح هوشی و نحوه برخورد با مسائل چگونه هستید ؟
  • در زمان عصبانیت و یا در دعوا ها بیشتر تمایل به گذشت دارید یا انتقام یا سعی می کنید با صحبت کردن مسئله را حل کنید ؟
  • به چه میزان می توانید عصبانیت خود را کنترل کنید ؟
  • موقعیت اقتصادی مورد علاقه تان چیست ( پولدار ، متوسط ، فقیر ولی خوشحال ) ؟
  • در باره هزینه ها و درآمد ها  و نوع شغل و نحوه شاغل بودن خود و همسرتان چه نظراتی دارید ؟
  • نظرتان در باره روابط زناشویی و جنسی چیست ؟
  • آیا به فرزند علاقه دارید و یا چه تعدا فرزند می خواهید ( دختر ، پسر ) فرزند خواندگی ؟
  • روش تربیتی فرزندتان چیست و تنبیه و تشویق شما چگونه است ؟
  • در مورد اعتقادات مذهبی همدیگر سوال کنید ؟
  • میزان نقش خانواده هایتان در زندگی مشترکتان چیست ؟
  • آیا با خانواده تان (پدر – مادر – خواهر – برادر ) مشکل دارید ؟

 

بعد از ازدواج برای حل اختلافات زوجین ( البته با مشاوره

 خانواده نیز می توان مشورت کرد)

از آنجایی که ازدواج یک تصمیم است و در مدت نسبتا کوتاهی انجام می شود ولی به دنباله آ سالها زندگی مشترک در نار همسر و فرزندان تعریف می شود پس مسئله مدیریت و روابط بعد از ازدواج نیز حائز اهمیت است. هر چند ازدواج تایین کننده روابط و ادامه زندگی است .

مشاوره ازدواج یا مشاوره خانواده میتواند در راستای بهتر کردن زندگی و بهبود روابط خانوادگی و اجتماعی ، والدین موفق بودن ، برخورد و حل مشکلات خانوادگی و …ما را راهنمایی کنند و در زمان مواجعه با مشکلات به ما کمک کنند .



:: برچسب‌ها: مشاوره ازدواج , مشاوره تلفنی ازدواج , مشاور ازدواج , مشاوره , مشاروه تلفنی , مشاوران مفیدو,ازدواج , روانشاس ازدواج , روانشناسی ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سیما

مشاوره نوجوان

 

دوران نوجوانی از مهمترین و حساس ترین دوران زندگی هر فرد است آنچنان که بسیاری از روانشناسان رشد، از این مرحله به عنوان دوره طوفان و فشار یاد می­کنند. در این دوران ممکن است مشکلات زیادی برای نوجوان اتفاق افتد که والدین در صورت لزوم می توانند در راستای حل مشکلات آنها با روانشناس نوجوان  مشکلات را در میان گذاشته و از مشاوره نوجوان استفاده کنند . مشاور نوجوان می تواند با بررسی رفتار نوجوانان سلامت ویا وجود اختلالات را تشخیص و با ارائه راهکار های مناسب به خانواده ها کمک کند .

زمان نیاز به مشاور نوجوان ( روانشناس نوجوان )

 

تغییر در بعد جسمی، روانی، و اجتماعی با وضوح و سرعت قابل توجهی آغاز می­شود و نگرانی خانواده و حتی خود نوجوانان را برمی­انگیزاند. بسیاری از این تغییرات مسیر بهنجار رشد است و تنها آگاهی و مدیریت مناسب می­تواند مانع از بروز اختلالات شده و به رشد مناسب نوجوان نیز کمک کند. این تغییرات اغلب شایع بوده و کمتر نیازمند مداخله است. در مقابل مشکلاتی هستند که در حد یک ناسازگاری جلوه کرده و عملکرد طبیعی زندگی نوجوان را تحت تاثیر قرار می­دهند.

این دسته به عنوان اختلالات شایع در نوجوانی مطرح می­شوند که شامل موارد زیر است:

مشاوره نوجوان

۱)       اختلال افسردگی

 

تابلوی این اختلال خلق افسرده در اکثر روزها و در اغلب ساعات شبانه روز است. این افراد کم انرژی، بی علاقه، و بی انگیزه می­شوند. در تمرکز مشکل دارند. الگوی خواب آنها دچار مشکل است (پرخوابی یا کم خوابی) و اغلب تغییر قابل ملاحظه ای در اشتها نشان می­دهند (پرخوری یا بی اشتهایی). از علائم حاد این اختلال می­توان به افکار مرتبط با مرگ یا اقدام به خودکشی اشاره کرد که نیازمند رسیدگی فوری و جدی است. برخی از علائم ذکر شده می تواند مرتبط با قاعدگی رخ دهد که ملال پیش از قاعدگی نام دارد و به دلیل شروع قاعدگی در نوجوانی و ناآشنایی وی به ارتباط خلق با قاعدگی می­تواند موضوع مورد تاملی باشد.

 

۲)      اختلال دو قطبی

 

علامت اصلی این اختلال نوسان شدید در خلق است. این افراد در دوره خلق پایین علائمی شبیه به علائم افسردگی نشان می­دهند و در دوره خلق بالا علائمی چون پرحرفی، کاهش نیاز به خواب، حواس پرتی، انرژی زیاد و غیر قابل کنترل بروز می دهند. آنها به به وفور دست به انجام رفتارهایی می­زنند که عواقب دردناکی دارد (ولخرجی بی حد و حصر، بی مبالاتی جنسی، سرمایه گذاری­های تجاری احمقانه).

در نوجوانان رفتارهایی چون فرار مکرر از خانه یا مدرسه، تنوع طلبی ارتباط با جنس مخالف، خودآرایی افراطی، و مصرف مواد می تواند تلنگری برای بررسی این مشکل باشد. پس در صورت مشاهده این موارد به روانشناس نوجوان و یا روانپزشکمراجعه کنید .

۳)      اختلال وسواس

 

افکار، تمایلات، یا تصورات تکرار شونده و پایداری که به شکل مزاحم و ناخواسته تجربه می­شوند و اغلب منجر به اضطراب در شخص می­گردد وسواس نام دارد. برخی افراد برای مقابله با این اضطراب دست به اعمالی می­زنند که زمان زیادی را از آنها می­گیرد و اغلب از نگاه دیگران منطقی به نظر نمی­رسد (شستن دستها تا نقطه­ای خاص، ردیف کردن وسایل، چک کردن افراطی، متقارن کردن، اجتناب از اعداد فرد، شمارش سنگ فرش­ها و …). از جمله اختلالاتی که منشاء مشترک با وسواس دارند و به خصوص در نوجوانی قابل توجه هستند، درگیری فکری افراطی با شکل بدن (بینی، اندام­های تناسلی، مو) است.

این اختلال بدشکلی بدن نام دارد و البته نباید با حساسیت نوجوانان نسبت به ظاهرشان که کاملا طبیعی است، اشتباه گرفته شود. اختلال کندن پوست نیز در این دسته قرار می­گیرد که در نوجوانی به دلیل بروز آکنه­های پوستی و تمایل به کندن آن­ها می­تواند قابل توجه باشد. مشاوره نوجوان می تواند راهکار مناسبی برای درمان و یا کنترل این اختلال باشد .

مشاور نوجوان

 

۴)      اختلالات اضطرابی

 

این اختلال با اضطراب و نگرانی مفرط مشخص می­شود که با علائمی چون، بی قراری، اشکال در تمرکز، مشکلات خواب، کم شدن انرژی و زود خسته شدن بروز می­کند. اضطراب اجتماعی از جمله اختلالات اضطرابی است که در نوجوانی بروز بیشتری دارد. در این اختلال علائم اضطرابی  به همراه استرس و ترس مفرط در یک یا چند موقعیت اجتماعی و یا در انجام عملی در جمع بروز می­کند. اضطراب امتحان نوعی اضطراب اجتماعی محسوب می­شود. در صورت مشاهده این علائم با مشاور نوجوان یا روانشناس نوجوان در میان بگذارید .

 

۵)      اختلال مصرف مواد

 

یکی از معضلاتی که در حال حاضر بسیار زیاد شده است مصرف مواد از سوی نوجوانان می باشد . از ویژگی های نوجوانانی که معتاد به مصرف مواد هستند :

  • تغییرات ناگهانی در روابط، دوستان، و عادات ، رفتارهای غیر محترمانه و آزار دهنده
  • تغییر در روحیات یا ثبات عاطفی
  • پنهان کاری ، خنده های بی دلیل و رفتار مشکوک ( استفاده بیش از حد از عطر )
  • خستگی یا بی حالی غیر معمول ( قرمزی چشم )
  • دوره هایی همراه با بی خوابی یا داشتن انرژی مضاعف، و پس از آن دوره های طولانی اسارت در خواب ، لرزش، رعشه، و سخن گفتن بی معنی یا نا مفهوم
  • سوختگی یا سیاهی انگشتان یا لب ها

در صورت مشاهده این علائم در فرزندتان در اسرع وقت علائم را با مشاور نوجوان یا  روانشناس نوجوان در میان بگذارید .



:: برچسب‌ها: مشاور نوجوان , مشاوره نوجوان , مشاوره روانشناسی نوجوان , روانشناسی نوجوان , روانشناس نوجوان , مشاوره تلفنی نوجوان , مشاوره آنلاین نوجوان , مشاوران مفیدو ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سیما

مشاوره کودک

چه زمانی نیاز به مشاور کودک ( روانشناس کودک ) داریم  ؟

چه والدینی نیاز به مشاوره کودک دارند ؟

یکی از دغدقه های والدین تربیت فرزندشان می باشد که ممکن است دچار مشکلاتی شوند . شاید فکر کنند که بتوانند به تنهایی مشکلات فرزندشان را حل کنند ، با این حال استفاده از کمک مشاور یا روانشناس میتواند میزان موفقیت در تربیت فرزند را افزایش دهد . مهمترین بخش در تربیت فرزندان درک آنها و داشتن اطلاعات نسبت به رفتار و علایق آنها می باشد . راننشاسان کودک و نوجوان می توانند این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهندو روش ها تربیتی متناسب را به شما آموزش دهند .

در برخی موارد نیز برای  کودک و نوجوان ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که نیاز به مراقبتهایی تخصصی‌تر پیدا ‌کنند، در چنین شرایطی باید هر چه زودتر با مراجعه حضوری یا غیر حضوری به متخصصان و روانشناسان این مشکلات را با آنها درمیان گذاشته و از آنها کمک بگیریم .

مراجعه به روانشناس کودک

در صورت مشاهده موارد زیر در فرزندتان بهتر است قبل هز هرگونه برداشت یا اقدام به تغییر در رفتار با روانشناسان  (مشاوران کودک ، مشاوران نوجوان ، مشاوران خانواده ) موضوع را درمیان بگذارید . چرا که در اغلب موارد تشخیص اختلالات کار بسیار دشواری است و باید توسط افراد متخصص تایید شود . بهتر است بدانید که در بسیاری از موارد کودکان و نوجوانان سالم هستند و فقط حساسیت والدین است که برای آنها دغدقه ایجاد می کند .

مشاور کودک

۱) احساس اضطراب و نگرانی

نگران شدن و اضطراب داشتن کودکان و نوجوانان در برخی موارد حساس  یک امر عادی است و در راستای بقای آنها می باشد . مثلاً  در زمان اعلام نتایج امتحانات ، روبرو شدن با افراد غریبه ، تنهایی و تاریکی  .

اما اگر این اضطراب پر تکرار شد و قسمت عمده ای از زندگی کودک و نوجوان را تحت تاثیر قرار داد دیگر عادی نیست . مثلا وقتی والدین شان از منزل بیرون می‌‌روند نگران آنها می‌شوندکه نکند اتفاقی برایشان افتاده باشد . خلاصه همیشه نگران هستند کسی بمیرد یا بدبخت شوند یا از مدرسه بیرونشان کنند و… . این کودکان و نوجوانان بالاخره چیزی برای نگران شدن درباره‌اش پیدا می‌کنند.

بهتر است علایم جسمی نگرانی کودکتان را به دقت بشناسید  چرا که گاهی کودکان اضطراب و نگرانی خود را به زبان نمی‌آورند و در شرایط مختلف دچار عرق کردن ، سرخی چهره ، سرگیجه وحتی حالت غش می‌شوند. پس باید این موارد را با مشاور کودک در میان بگذارید

 

۲) داشتن حالت افسردگی طولانی

در این موارد کودک یا نوجوان همواره ناراحت است ، نمی خندد ، هیچ اتفاق خوشایندی باعث خوشحالی او نمی شود، همواره در غصه هایش به سر می برد و والدین هر چه تلاش می کنند نمی توانند او حواس او را پرت کنند . در برابر اتفاقات کوچک و بزرگ گریه می کند و نمی تواند جلو گریه خودش را بگیرد .

کودکان و نوجوانان معمولاً درباره افسردگی و ناراحتی خودشان حرف نمی‌زنند ولی با رفتارشان نشان می‌دهند که افسرده هستند . حتی ممکن است برای نشان دادن غصه و ناراحتی شان قوانین را نیز رعایت نکنند  کارهای خلاف انجام دهند ، بنابراین با دیدن نشانه هایی از این دست حتما به یک روانشناس کودک یا روانپزشک مراجعه کنید .

 

۳) همواره عصبانی بودن

اگر فرزندتان همیشه عصبانی به نظر می‌رسد یعنی : اغلب با دیگران دعوا می‌کند حتی با افراد بزرگتر از خودش ممکن است اختلال پرخاشگری داشته باشد  . این کودکان با داد و فریاد ، از بین بردن وسایل خودشان و دیگران ، آسیب زدن به خود و دیگران و … به خواسته هایشان می رسند . حتی اغلب این افراد به حیوانات نیز آسیب می زنند و از این کار لذت می برند . اگر فرزند شما نیز اینگونه رفتار می کند پس باید این موضوع را با مشاور کودک یا روانشناس کودک در میان بگذارید .

 

۴) تنها بودن و گوشه گیری

کودکان اغلب دوست دارند با دیگر همسن و سالان خود بازی کنند و حتی در سنین نوجوانی هم بیشتر در بین گروه همسالان خود زندگی می‌کنند و اینگونه  استقلال خود از خانواده را نشان می دهند . پس گوشه گیری و تنها ماندن آنها کاملا مشهود می باشد . در برخی موارد کودکان و نوجوانان حتی از برقرار کردن ارتباط چشمی با دیگران ابا دارند ، دوست ندارند بقل و نوازش شوند ، بیشتر دوست دارند با اشیا بیجان ، گوشی ، تبلت و … بازی کنند تا با دوستان و اعضای خانواده . در صورت مشاهده این موارد بهتر است که زودتر به یک متخصص مشاور کودک مراجعه کنید.

 

۵) اختلال اضطراب جدایی

بودن در کنار خانواده از ویژگی های دوران کودکی است اما اگر این مسئله در حدی باشد که حتی اجازه انجام کار های روز مره را نیز به والدین ندهد ممکن است اختلال اضطراب جدایی داشته باشد .در این موارد کودک دوست ندارد از چیز های که به آنها وابستگی عاطفی دارد جدا شود . مثلا در صورت رفتن به مهد دائما گریه می کند و پدر یا مادرش را می خواهد ، نوجوان دائما به والدینش زنگ می زند و از رفتن به اردو های چند روزه کاملا خودداری می کند . در بزرگسالان نیز ممکن است این اختلال مشاهده شود ولی بسیار نادر است . همه این‌ها به نوعی دچار اضطراب جدایی هستند و باید  با مشاوره کودک به حل مشکل آنها کمک شود.

 

روانشناس کودک

۶) داشتن احساس گناه ( مسئولیت)

بیشتر این کودکان والدینشان طلاق گرفته اند و یا از هم جدا شده اند و خود را مقصر می دانند . از آنجایی که این کودکان درباره خانواده و مراقبت از خواهر و برادرهایشان احساس مسئولیت شدیدی دارند ، ممکن است دچار اضطراب و استرس زیاد شوند .

در سایر موارد ممکن است فرزندتان هنگام امتحانات دچار دل درد و تهوع  ‌شود و طپش قلب او را آزار دهد، این نشانه ها ممکن است بر اثر این اختلال باشد که در این صورت باید حتماً به روانشناس کودک ، مشاور کودک یا روانپزشک مراجعه کنید.

 

۷) اختلال تمرکز و توجه ( شاخه ای از اختلال بیش فعالی یا ADHD )

این اختلال که در کودکان شایع است به صورت عدم توانایی در  تمرکز و توجه تشخیص داده  می شود .در این موارد کودک نمیتواند بر روی موضوع خاصی تمرکز کند ، حواسش به راحتی پرت  می شود . به طور کلی ممکن است کودک :

  • نتواند کاری که به او سپرده اید را انجام دهد ( آن را فراموش کند یا نتواند روی آن تمرکز کند . مثلا نتواند یک پازل متناسب با سنش را در مدت متعارف حل کند )
  • در راه بازگشت به خانه یا در زمان بیرون رفتن به راحتی حواسش پرت میشود و هدفش را فراموش می کند
  • نمی تواند تکالیفش را تمام کند و در زمان مشق نوشتن خیلی بازیگوشی میکند
  • در مدرسه نمی تواند روی در س تمرکز کند و نمراتش به نسبت هوشش خیلی پایین تر می شود

در میان گذاشتن هر کدام از علائم بالا با روانشناس کودک یا مشاور کودک توصیه می شود .

 

۸) اختلال عدم تمرکز و توجه – بیش فعالی

اختلال کم‌توجّهی – بیش‌فعالی (به انگلیسی: Attention-deficit hyperactivity disorder)به صورت مخفف: ADHD یک اختلال رفتاری رشدی است که در آن کودک توانایی دقت و تمرکز بر روی موضوع خاصی را نداشته و و دارای فعالیت بدنی غیر معمول می باشد .

 

۹) زندگی در رویای گذشته

اگر فرزند شما دلبستگی زیادی به گذشته و اتفاقات رخ داده در آن زمان دارد و به صورت افراطی در خاطرات آن زمان غرق شده باشد لازم است با مشاور کودک درباره فرزندتان مشورت کنید.

 

۱۰) تغییر در عادات روزانه

تغییر ناگهانی در رفتار روزمره میتواند گواهی از یکسری اتفاقات ناخوشاید ( سو استفاده جنسی ، ترس شدید ، افسردگی ، سردر گمی اجتماعی و … ) باشد . در این صورت کودک یا نوجوان به صورت ناخواسته یا خواسته در رفتارش تغییرات ایجاد می کند مثلا :

۱-      صبح زود از خواب می پرد

۲-      شبها کابوس می بیند

۳-      بعد از بیدار شدن کاملا لخت است و نمتواندد از تخت خواب بلند شود

۴-      نسبت به گذشته زیاد تر یا کمتر می خورد

۵-      دچار افت تحصیلی شده است

۶-      بیشتر با دوستان ناباب نشست و برخواست دارد

در صورت مشاهده این موارد در فرزندتان حتما با مشاور روانشناس کودک در میان بگذارید .

گروه مشاوره مفیدو     www.mofido.com



:: برچسب‌ها: مشاوره کودک , مشاور کودک , مشاور نوجوان , روانشناس کودک , روانشناسی کودک , مشاوره تلفنی کودک , مشاوره روانشناسی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سیما

اختلال اضطراب جدایی

 

در اختلال اضطراب جدایی فرد به علت جدا شدن از خانه یا از افرادی مه به آنها دلبستگی عاطفی فراوانی دارد  ( مانند ، پدر ، مادر ، مادربزرگ ، پدر بزرگ و …) به شدن دچار اضطراب می شود . این اضطراب ممکن است در شرایط خاصی سبب نابسامانی های شدید در راستای ارتباطات اجتماعی ، عملکرد تحصیلی و … شود .

در اغلب نوزادان جدا شدن از مادر یا پدر یا وسایلی که به آنها علاقه دارند سبب اظراب می شود که این جزوی از فرایند رشدی آنها و در راستای بقا است و نباید با اختلال اضطراب از جدایی اشتباه گرفته شود . اظراب جدایی که فرایندی طبیعی است معمولا در سنین ۱۲ تا ۱۸ ماعگی اتفاق می افتد ولی اختلال اضطراب جدایی بیشتر در سالهای پیش دبستانی و دبستان اتفاق می افتد . با توجه به اینکه این اختلال ممکن است در هر سنی ایجاد شود ولی اغلب در دوران کودکی مشاهده شده و در دوران نوجوانی و جوانی نادر است .

اختلال اضطراب جدایی کودکان و بزرگسالان

 

اگر کودکی مبتلا به این اختلال باشد ، احتمال بیشتری می رود که دچار سایر اختلالات مانند بیش فعالی (ADHD) ، اختلال دوقطبی ، اختلال محشت زدگی و یا سایر اختلالات شود .

با در نظر گرفتن سن افراد برای  تشخیص این اختلال معیار های جدایی متفاوتی تعریف می شود . در کودکان خردسال وقتی میخواهند به مدرسه یا پیش دبستانی بروند ، نوجوانان در زمان شرکت در اردو های یک هفته ای ، در بزرگسالان قبولی در دانشگاه ها یا کار در شهر های دیگر دور از خانواده . در این زمان ها افراد اضطراب و استرس شدیدی از خود نشان می دهند .

اختلال اضطراب جدایی

تشخیص اختلال اضطراب جدایی

 

بر اساس معیار های DSM5 افرادی دچار اختلال اضطراب از جدایی هستند که حداقل ۳ مورد از موارد زیر را داشته باشند .

۱-      شکایت های زیاد از درد های فیزیکی ( تهوع ، سردرد، دلدرد) در صورت جدایی از مظاهر دلبستگی

۲-      کابوس های مکرر با مضمون جدایی از مظاهر دلبستگی

۳-      نخوابیدن در صورت جدایی از مظاهر دلبستگی و یا بدون حضور یکی از اعضای خانواده

۴-      ترسیدن و اکراه از تنها ماندن در خانه یا جا های دیگر

۵-      دور نشدن از خانه ، نرفتن به مدرسه ، محل کار و … به دلیل ترس از جدایی از مظاهر دلبستگی

۶-      نگرانی واضطراب شدید از رویدادی ناگوار که دلیل جدایی از مظاهر دلبستگی می باشد ( تصادف، دزدیده شدن و …)

۷-      نگرانی شدید در رابطه با آسیب دیدگی احتمالی و یا ازدست دادن مظاهر دلبستگی

۸-      ناراحتی و غم شدید به همراه استرس در هنگام جدایی از اعضای خانواده ، یا جدایی از مظاهر دلبستگی

مدت زمان اختلال اضطراب جدایی

 

در کودکان این اختلال ممکن است حداقل ۴ هفته و در بزرگسالان به ۶ ماه یا بیشتر برسد . با توجه به رده سنی باید دقت داشت که نباید در رایتای بهبود این اختلال سایر اختلالات را در فرد ایجاد کرد.

برای مثال کودکان اوتیسم به دلیل مقاومت بسیار شدید در برابر تغییرات هیچ تمایلی به خروج از خانه ندارند. در این صورت ممکن است والدین فکر کنند این کار به دلیل اختلال اضطراب از جدایی است و بخواهند او را مجبور به خروج از خانه کنند . در این صورت کودک دچار اوتیسم بیماری اش عود کرده و ممکن است اثرات بسیار مخربی بر روان او برجای بماند .

و یا افرادی که دچار اختلال های روان پریشی هستند به دلیل عدم تمایل در حضور در اجتماع و محیط های شلوغ نخواهند از خانه خارج شوند . در اختلال اضطراب فراگیر نیز چون فرد از اسیب دیدن و بیمار شدن عزیزانش اضطراب دارد نخواهد از آنها جدا شود .

در نتیجه تشخیص این اختلال اصلا کار ساده ای نیست و باید حتما به یک روانشناس متخصص  ( روانشناس کودک یاروانشناس نوجوان )رجوع کرد .

درمان اختلال اضطراب جدایی

 

برای درمان این اختلال می توان راهکار هایی پیشنهاد داد که الیته همه ی این موارد باید پس از تایید روانشناس یاروانپزشک با برنامه منظم و دقیق صورت گیرد .

۱-      کم کردن حساسیت به صورت منظم

 

در این مورد خانواده و افراد با مجبور مردن فرد بیمار به جدایی سعی می کنند میزان این حساسیت را کاهش و این اختلال را درمان کنند .

۲-      یادگرفتن با مشاهده

 

در این مورد به فرد دارای اختلال می آموزند که جدایی به معنای از بین رفتن موضوع مورد علاقه نیست و فقط برای مدت کوتاهی از او جدا می شوند .

۳-      شرطی کردن فرد بیمار

 

در این روش با دادن پاداش و تنبیه کردن استاندارد سعی می شود فرد درمان شود .

۴-      تکنیک های رفتار گرایی CBT

 

روانشناسان و شناخت گرایان با استفاده از روش های CBT سعی میکنند به فرد آموزش دهند چگونه این افکار را بشناسد و کنترل کند تا در صورت قرار گرفتن در شرایط خاص بتوانند برنامه ریزی کرده و میزان موفقیت خود را ارزیابی  کنند .

مشاوران روانشناسی مفیدو  www.mofido.com



:: برچسب‌ها: اختلال اضطراب جدايي , اختلال اضطراب جدایی , اختلال اضطراب جدایی در کودکان , اختلال اضطراب جدایی dsm 5 , اختلال اضطراب جدایی چیست , اختلال اضطراب جدایی کودک , اختلال اضطراب جدایی بزرگسالان , مشاوره تلفنی , مشاوره تلفنی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سیما

ازدواج موفق

داشتن یک ازدواج موفق و پیدا کردن زوج مناسب می تواند زندگی را بسیار شیرین کرده و در راستای رسیدن به کمال موثر باشد. در حالی که پیدا کردن همسری که  کاملا مطابق با انتظارات باشد و هیچ گونه درگیری و یا مشاجره ای بعد از ازدواج صورت نگیرد کاملا غیر ممکن است.

از آنجایی که تمامی انسان ها به شیوه خودشان زندگی می کنند ( به طور مثال هر چند فرزندان بسیار به پدر و مادر خود از نظر رفتاری ، اعتقادات و علایق  شبیه می شوند ولی آنها هم به شیوه ای متمایز از والدین خود زندگی می کنند و تفاوت های زیادی دارند) پس نمی توان انتظار داشت که همسری کاملا یکشان با خودمان پیدا کنیم. پس در انتخاب همسر باید علاوه بر داشتن نقطه نظرات مشترک به این موضوع توجه کنیم که بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند .

ازدواج موفق

در اینجا ۵ مورد از راه های داشتن ازدواج موفق را معرفی می کنیم :

 

۱-      بیان صریح خواسته ها و انتظارات به یکدیگر :

قبل از ازدواج باید علایق و توقعات نسبت به همدیگر صراحتا بیان شده و با یکدیگر به توافق برسند . اگر این انتظارات با یکدیگر بسیار متفاوت بود ( زن خواستار زندگی تجملاتی و مرد خواستار زندگی ساده و کارمندی ) و نتوانند یکدیگر را قانع کنند پیشنهاد می شود که در قبل از ازدواج بسیار به این موضوع اهمیت داده و حتی این مورد را برای ازدواج حذف کنند .

۲-      توجه فردی به خود در کنار توجه به خانواده :

بعد از ازدواج ممکن است افراد غرق در خواسته های خانواده شوند و بسیار به همدیگر وابسته شوند ( در صورت داشتن فرزند بیشتر هم می شود ) ولی در این حال باید برای خواسته های خود نیز وقت بگذارند و در مواردی به کار هایی که خودشان علاقه دارند بپردازند .

۳-      توجه کردن به یکدیگر  و رفع نیاز ها :

هرچند امکان دارد بعد از ازدواج برخی زوج ها به هم کم محلی کنند و به شیوه زندگی کردن مجردی خود ( با دوستان و خانواده پدر ومادر ) ادامه دهند اما باید بدانند که برای داشتن زندگی شیرین و ازدواج موفق در اولویت قرار دادن همسر خود بسیار حیاتی است . احترام ، گوش داد و حرف زدن با یکدیگر ، برطرف کردن نیاز های همدیگر و با هم بودن زوجین می تواند بسیار موثر باشد .

۴-      حل کردن اختلافات :

زوج موفق نسبت به همدیگر درک درستی دارند و میتوانند مشکلات و اختلافات پیش آمده را حل کنند .  زوج های موفق با هم صحبت می کنند، حتی اگر احساس بدی نسبت به هم دارند. آنها در مورد اختلافات و مخالفت ها با هم مذاکره می کنند تا به نتیجه عادلانه برسند و همدیگر را متقاعد کنند . آنان از یکدیگر حمایت می کنند و می پذیرند در مواردی عشق ، برتر از پیروزی است. البته کمک کرفتن از مشاوران ازدواج و روانشناسان خانواده هیچ منافاتی با این موضوع ندارد . 

۵-      با هم رشد می کنند :

مسلما فردی که با او ازدواج می کنید در ۱۰ سال آینده تفکرات متفاوتی خواهد داشت و در شرایط سخت و آسان زندگی دچار تغییرات و رشد می شود . یک ازدواج موفق در صورتی شکل می گیرد که زوجین با شناخت نسبت به یکدیگر در راستار رشد هم تلاش کنند و در راستای تعامل بیشتر تغییر کنند . گرفتن مشاوره از یک روانشناس و مشاور معتبر می تواند تاثیر بسیاری در داشتن یک ازدواج موفق ایفا کند .

مشاوران روانشناسی مفیدو 

www.mofido.com



:: برچسب‌ها: ازدواج موفق , رازهای داشتن ازدواج موفق , ازدواج موفق چیست , ازدواج,مشاوره ازدواج , مشاوره ازدواج رایگان , مشاوره ازدواج آنلاین , مشاوره ازدواج تلفنی ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سیما

روانشناس

علم روانشناسی چیست و روانشناس کیست ؟

چه زمان می توان به روانشناس رجوع کرد ؟

 

علم روان شناسی

یکی از زیرشاخه های علوم انسانی است که طی آن به بررسی مشاهده رفتار های مستقیم مانند حرکات بدن در برخورد ها ناگهانی ، کنترل استرس و… و مشاهده رفتار های غیر مشتقیم مانند احساسات ، هوش ، تفکر ، هیجانات ، شخصیت ، اعتقادات و … می پردازد . روان‌شناسی یک دانش یا علم خالص نیست بلکه رشته علمی بین رشته‌ای از ترکیب دانش فلسفه و فیزیولوژی بدن انسان با تأکید بر فیزیولوژی و عملکرد مغز است. چون در گذشته ویزیت یک متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست گران بوده است و یا در روستا ها و شهر های دور افتاده در دسترس نبوده است کم کم رشته روانپزشکی مطرح شد. در روانپزشکی دیگر نیازی به عمل های فیزیکی نیست و با در نظر گرفتن یک سری فعالیت ها و تمرینات می توان بیمار را مداوا کرد.

روانشناس

روانشناس فردی است که علم روانشناسی را آموخته باشد . میزان سواد و کاربردی بودن روانشناس توسط مراجع قانونی و سازمان های دولتی کنترل می شود ( در ایران نظام روانشناسی کشور و سازمان بهزیستی ) . روانشناسان با تحلیل رفتاری افراد و بررسی های روانی آنها می توانند سلامتی و یا نوع اختلالات را تشخیص دهند. در ادامه در صورت نیاز روانشناسان بالینی میتوانند با اجرای برنامه ها و فعالیت ها بیماران را درمان کنند . در برخی موارد در صورت نیاز می توانند با تایید دکتر روانپزشک به بیمار دارو پیشنهاد بدهند ولی به طور کلی درمان دارویی باید توسط روانپزشکان تایید شود .

 

روانشناس

از زمانی که روان شناسی به عنوان یک علم مستقل مطرح شده است، روان شناسان در زمینه موضوعات خاص، پژوهش های فراوانی به عمل آورده اند، به گونه ای که امروزه شاهد شعب و شاخه های مختلف روان شناسی هستیم.

 

متداول ترین شاخ های روان شناسی عبارت است از:

 

– روانشناس آزمایشی ( روانشناس تجربی)  Experimental Psychologist :

روانشناس با گرایش پژوهشی در زمینه مطالعه آزمایشگاهی اصول روان شناختی حاکم بر رفتار آدمی و جانداران رده های پایین تر. با آزمایش کردن بر روی گروه های مختلف و بررسی رفتار و روان آنها نتیجه گیری می کنند .

 

– روانشناس آموزشگاهی School Psychologist :

روانشناس متخصص که در استخدام یک آموزشگاه مانند مدارس و مراکز آموزشی است و وظایفی نظیر آزمون کردن، راهنمایی، و پژوهش برعهده دارد..

 

– روانشناس اجتماعی Social Psychologist :

روانشناسی که با مطالعه تعامل اجتماعی و شیوه های اثرگذاری افراد بر یکدیگر سر و کار دارد.  بیشتر به بررسی تعاملات و معیار های اجتماعی در جامعه می پردازند .

 

– روانشناس پرورشی ( روان شناس تربیتی)  Educational Psychologist :

روانشناسی که گرایش پژوهشی او متمرکز بر کاربرد اصول روان شناسی در حوزه آموزش و پرورش کودکان و بزرگسالان در موسسات آموزشی است. معلمان پرورشی مدارس .

 

– روانشناس رشد  Developmental Psychologist :

روانشناسی که گرایش پژوهشی او متمرکز بر مطالعه تغییراتی است که در نتیجه رشد و نمو جاندار حاصل می شود، به ویژه روابطی که بین رفتار قبلی و رفتار بعدی جاندار وجود دارد.

 

– روانشناس بالینی Clinical Psychologist :

روانشناسی که در زمینه تشخیص و درمان مشکلات هیجانی و رفتاری و اختلال های روانی تخصص دارد. این روانشناس می تواند در زمینه های درمانی نیز فعالیت کند .

 

– روانشناس شخصیت شناس  Personality Psychologist :

روانشناسی که با طبقه بندی افراد، و مطالعه تفاوتهای فردی سروکار دارد. این حوزه تخصصی تا حدودی با کار روان شناسان رشد و اجتماعی همپوشانی دارد.

 

– روانشناس فیزیولوژیایی  :Physiological Psychologist

روانشناسی که به بررسی ارتباط سیستم عصبی ، هورمونها ورفتارها می پردازد و با مطالعه رابطه بین کارکردهای فیزیولوژیایی و رفتار سرو کار دارد .

 

– روانشناس مشاوره ای   Counseling Psychologist :

روانشناسی که معمولاً درجه دکتری دارد و به حال و فصل آن دسته از مشکلات و مسایل فردی می پردازد که بیماری شناخته نمی شوند؛ مثلاً مسایل تحصیلی، اجتماعی و حرفه ای دانشجویان و دانش آموزان . چنین فردی دارای مهارتهای روان شناس بالینی است ولی معمولاً در سازمانهای غیر پزشکی کار می کند.

 

– روانشناس مهندسی Engineering Psychologist   :

روانشناسی که با مطالعه رابطه انسان با ماشین سروکار دارد و مثلاً  در پی آن است که ماشینها به گونه ای طراحی شوند که خطای آدمی به حداقل برسد.

 

روانشناس

– روانکاو  Psychoanalyst : (

دکتری روانشناسی که دوسال دوره روانکاوی را گذرانده باشد)کاوش عمیق در جنبه های هشیار وناهشیار شخصیت انسان است در روان تحلیل گری روان درمانگر که معمولاً دوره آموزشی روان پزشکی را گذرانده است و برای درمان روان رنجوریها و سایر اختلالهای روانی از روشهایی که در اصل فروید پیشنهاد کرده است استفاده می کند.

 

– روان پزشک   Psychiatrist :

پزشک متخصص دردرمان و پیشگیری اختلال های خفیف یا شد ید روانی که از طریق  دارودرمانییا شوک درمانی سعی در درمان بیماریهای روانی دارد.

 

– مددکار روانی Psychiatric Social worker   :

مددکاری که دوره آموزشی لازم را در زمینه شیوه کار با بیماران و خانواده آنها، در ارتباط با سلامت و بیماری گذرانده است در وظایف خود معمولاً از نزدیک با روان پزشک یا روان شناس بالینی همکاری می کند.

 

– روان درمانگر   Psychotherapist:

پزشکی که به کمک شیوه های روان شناختی و معمولاً، اما نه منحصراً ،از طریق مشاوره فردی به  درمان ناسازگاریهای شخصیت یا بیماریهای روانی می پردازد .  در ایران بیشتر افراد در زمینه روان شناسی بالینی ، روان شناسی عمومی ،  و روان شناسی کودکان استثنایی فعالیت می کنند.

 

– روانشناسی رشد و کودک :

روانشناسی کودک به مطالعه مستمر رشد از زمان تشکیل نطفه تا دوران بلوغ و نوجوانی می پردازد.موضوعاتی از قبیل نقش وراثت و محیط در شکل گیری شخصیت کودک، چگونگی رشد بدنی، ذهنی،عاطفی، کلامی، اجتماعی ، حسی و حرکتی، همچنین نحوه بازی، خویشتن داری، تقلید و همانند سازی کودک و نوجوان و تحولات دوران بلوغ در این شاخه از روان شناسی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد.

 

– روانشناسی اجتماعی:

روانشناسی اجتماعی ازتعامل فرد واجتماع، قانون های روانی گروه ها و سازمان های اجتماعی بحث می کند و در زمینه هایی از قبیل: معیارها و هنجارهای اجتماعی، مناسبات بین گروهی، باورهای عام، تکوین بازخوردها وتغییرنگرش ها و نقش رسانه ای جمعی به مطالعه و تحقیق می پردازد.

 

– روانشناسی مرضی :

در این شاخه از روان شناسی اختلالات عاطفی و رفتاری و بیماری های مختلف روانی مورد بررسی قرار گرفته، روش های درمانی متداول در جهت حفظ بهداشت روانی ارائه می شود.

 

– روانشناسی کودکان استثنایی :

روانشناسی کودکان استثنایی به مطالعه ویژگی های جسمی، روانی، حسی، حرکتی، شناختی و اجتماعی کودکان عقب مانده ذهنی، نابینا و نیمه نابینا، ناشنوا و نیمه ناشنوا، ناسازگار، مصروع، کودکان معلول جسمی- حرکتی، دانش آموزان مبتلا به اختلال خاص در یادگیری و کودکان و نوجوانان تیز هوش و خلاق می پردازد. این شاخه روان شناسی همچنین در زمینه علل مختلف معلولیت، راه های پیشگیری از معلولیت و اصلاح و ترمیم نارسایی ها و اختلالات رفتاری مباحثی را مطرح می کند.

 

– روانشناسی تربیتی :

این رشته از روانشناسی که درواقع مهمترین وکاربردی ترین رشته های روان شناسی است، تلاش دارد اصول، قوانین و یافته های روان شناسی و شاخه های مختلف آن را در قلمرو تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار دهد. در روان شناسی تربیتی موضوعاتی از قبیل: روشهای مختلف یادگیری و قوانین آن، فرایند تفکر و اندیشیدن، یادآوری و به یادسپاری، حافظه و فراموشی، هوش و انگیزش، سنجش و اندازه گیری و کاربرد آزمون های روانی، نقش معلم و متعلم در انتقال یادگیری، شرایط و موقعیت یادگیری، انضباط و پیشرفت تحصیلی مورد توجه و مطالعه قرار می گیرد.



:: برچسب‌ها: روانشناسی,روانشناس خانواده,روانشناسی کودک,روانشناس,روانشناسي خانواده,روانشناس کودک,روانشناس نوجوان,روانشناسی بالینی ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سیما

رازهای والدین موفق

والدین موفق چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند ؟
رازهای والدین موفق چیست ؟

واژه موفقیت صرفا یک واژه نسبی است و برای هر فرد به صورت جداگانه ای تعریف می شود . داشتن ازدواج موفق ، فرزندان موفق ، کار موفق و … همگی وابسته به میزان انتظارات و تلاش افراد می باشد . برای آن که والدین موفقی باشید لازم است به سه قول یا وعده عمل کنید .

 اول ، داشتن تحمل  برای پذیرش ایده های جدید است . اگر می بینید  کاری که انجام میدهید موثر است به آن ادامه دهید و اگر موثر نیست ، شجاعت امتحان روش جدید را داشته باشید .

دوم اینکه صبر و حوصله ی بسیار زیاد داشته باشید . اگر فرزند شما دوازده سال دارد ، دوازده سال طول کشیده که چنین رفتاری در او نهادینه شده است ؛ پس برای تغییر شخصیت زمان کافی به او بدهید و در این راستا به او کمک کنید . این ، کاری است که متاسفانه  اغلب والدین انجام نمی دهند .

روند سریع انجام کار که امروزه به نعمت پیشرفت علم و تکنولوژی صورت گرفته است ما را شرطی کرده تا انتظار فوری و آنی  برآورده کردن نیاز خود را داشته باشیم . تکنولوژی ، ما را کم حوصله کرده است .

اعتقاد داریم که چون در حال امتحان ایده ی جدید هستیم پس تغییرات باید یک شبه رخ بدهند . چند روز برای امتحان کردن ایده ی جدید به اندازه ی کافی ، طولانی نیست . بعضی از روش ها برای بهبود یافتن به زمان زیادی نیاز دارند . پس باید صبور باشیم .

سوم آنکه قول بدهیم روش های درست فرزند پروری را به اجرا بگذاریم . کودکان ، هم رفتار خوب را یاد می گیرند و هم ، رفتار بد را . گرفتن مشاوره از روانشناسان متخصص نیز می تواند به والدین کمک شایانی کند .

 

 

شیوه تغییر رفتار

رفتار از طریق جادو رخ نمی دهد . رفتار ،  ارثی نیست . خوش رفتاری کودک نتیجه ی خود شانسی نیست . پس ، امیدوار باشید . اگر کودک می تواند رفتاری را یاد بگیرد ، توان تغییر آن را نیز خواهد داشت . بنابراین ، رفتارهای مربوط به فرزند پروری هم آموختنی است . مهارت های فرزند پروری خوب به طور ناگهانی و غریزی ظاهر نمی شوند بلکه والد موفق بودن را می توان آموخت .

رازهای والدین موفق

برای تغییر رفتار از کجا شروع کنیم ؟

خواندن مطالبی در مورد یک روش جدید به معنای اجرا کردن آن نیست . اجرا کردن یک نظریه ی جدید به معنای تغییر رفتار شماست . هر تغییر رفتاری به معنای تغییر عادت و اعتقادات  است و تغییر عادت کار راحتی نیست . ادامه دادن به  عادات کهنه ، راحت تر از  عادات جدید است . والدین باید راه های و راهکار های جدید و تایید شده تربیت فرزندان خود را دنبال کرده ، آنها را بیاموزند و به آنها عمل کنند . هر چند این مقوله زمانبر است اما در زندگی والدین و فرزندان و آینده آنها تاثیر شگرف خواهد گذاشت .

فهرستی از رفتارهایی که نیاز دارید آن را بیشتر یا کمتر تمرین کنید و رفتارهایی که همچنان لازم است آن ها را ادامه دهید تهیه نمایید . از آن جا که ایجاد عادات جدید ،حدودا یک ماه به طول می انجامد لذا ، فهرست خود را دو یا سه بار در هفته به مدت چهار هفته ، مرور کنید . چنین کاری ، عادات جدید را در شما هر چه سریعتر ایجاد خواهد کرد .

 

 

 

 رازهای والدین موفق

رفتارهایی که لازم است بیشتر تمرین کنم .

.

.

.

.

رفتار هایی که لازم است کمتر تمرین کنم .

.

.

.

.

رفتارهایی که مناسب هستند و لازم است همچنان به آن ها ادامه دهم .

مشاوران مفیدو .



:: برچسب‌ها: والدین موفق , والدین موفق چه کسانی هستند , والدین موفق و شیوه های تربیتی موثر , مشاوره تلفنی , مشاوره تلفنی رایگان , مشاوره روانشناسی , مشاوره روانشناسی آنلاین , مشاوره روانشناسی تلفنی , مشاوره روانشناسی تلفنی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سیما

کلیشه‌ های جنسیتی در تربیت کودک

کلیشه‌ های جنسیتی در تربیت کودک ، موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است.

خانواده نقش مهمی در ایجاد دیدگاههای جنسیتی در کودک دارد. از آنجایی که تفکر جنسیتی از کودکی به افراد القا شده و در درون آنها نهادینه می شود، بسیاری از ما بدون آن که متوجه باشیم ، در انتقال این دیدگاههای اشتباه به فرزندان خود نقش داریم. لازم به ذکر است که دیدگاه های جنسیتی با آموزش جنسی به کودکان بسیار متفاوت است که در این مقاله بدان می پردازیم .

 

نقش خانواده در القای کلیشه‌ های جنسیتی در تربیت کودک

شاید خیلی از شما این صحنه را دیده باشید یا خودتان در این شرایط قرار گرفته باشید که وقتی پسربچه ای از والدینش تقاضای خرید عروسک اسباب بازی دارد با این جمله مواجه می شود که مگر تو دختری ؟ همچنین وقتی دختری تقاضای خرید ماشین اسباب بازی یا تفنگ پلاستیکی را دارد با عبارت مشابهی مواجه می شود که مگر تو پسری ؟ بسیار دیده ایم که پسران هنگام گریه کردن با سرکوب و گاها تمسخر مواجه می شوند و با این جمله که مرد گریه نمی کند این تفکر در آنها شکل می گیرد که گریه کردن کار پستی است که تنها شامل حال دختران می شود.

مثال های بسیاری در این زمینه وجود دارد که اگر کمی دقیق تر شوید می توانید دهها یا حتی صدها مورد از آنها را به یاد آورید از جمله نسبت دادن صفت های متفاوت به پسران مثل شجاعت ، قدرت ، جنگ طلبی و … و ترسو بودن ، لوس بودن ، حساس بودن  و اشتیاق برای ازدواج  و … به دختران.

 

نقش جامعه در القای کلیشه‌ های جنسیتی در تربیت کودک

همانند خانواده ها و به طریقی شدیدتر جامعه نیز در انتقال و نهادینه کردن کلیشه های جنسیتی بسیار نقش دارد. عرف ، جامعه و رسانه به پسران  تحمیل می کنند که رنگ ابی را دوست داشته باشند و دختران را وادار می کند که از میان رنگ ها صورتی را انتخاب کنند. جامعه از پسران می خواهد که شغلهایی مانند تعمیرکار ، برق کار و غیره را دوست داشته باشند و دختران را از علاقه به چنین شغلهایی منع می کند در حالی که یک دختر علاقه مند به تعمیر کاری می تواند بسیار سودمندتر از مردی باشد که با بی علاقگی و از روی اجبار مشغول به این شغل است.

اگر کمی بیشتر بیاندیشید متوجه می شوید که هم شما و هم جامعه ، آزادی انتخاب و بروز هویت واقعی کودکان را از آنها سلب کرده و در حال تزریق علایق و سلایق خود و در واقع تزریق هویت مورد پسند خود به آن ها می باشید. اما اگر به کودکتان به عنوان یک انسان و فارغ از جنسیت نگاه کنید به آنها فرصت بروز علایق و استعدادهای واقعی و در نتیجه فرصت موفقیت بیشتر را خواهید داد.

 

کلیشه‌ های جنسیتی در تربیت کودک

چگونه کلیشه‌ های جنسیتی در تربیت کودک را از میان برداریم؟

در این قسمت چهار راه حل پیشنهاد می شود که شما باید این آموزه ها را به سایر جنبه های زندگی تعمیم دهید.

شما می توانید به فرزندتان بیاموزید که مثلا بین انتخاب علوم مهندسی یا علوم انسانی یا هنر، بین معلم ابتدایی بودن یا مکانیک شدن، بین پرستار بودن یا مهندس هوا و فضا بودن فراتر از جنسیت عمل کند و در انتخابش به علاقه و معیارهای دیگری توجه کند.

برای مقابله با نگرشی که جامعه و رسانه به کودکتان تزریق می کند برای او مثال های متفاوتی بزنید ، مثلا با فرزندانتان درباره فضانوردان زن، ریاضی‌ دان های زن، آشپزهای مرد و رقصنده‌های مرد حرف بزنید و مکانیک‌های زن، ویولنیست‌های مرد و فیلسوف‌های زن را به او معرفی کنید.

در خانه کارها و مسئولیت ها را بدون در نظر گرفتن جنسیت بین فرزندانتان تقسیم کنید. خرید نان ، بیرون بردن اشغال ها، آشپزی ، نظافت خانه ، تعمیر وسایل و … را فارغ از جنسیت به فرزندانتان بسپارید. هیچ کدام از این کارها نیاز به مهارت ویژه ای ندارند که در یک جنس باشد و در جنس دیگر نه.

انتخاب اسباب بازی

در انتخاب اسباب بازی به کودکانتان اجازه ی انتخاب بدهید و ان ها را محدود به دسته ی خاصی از اسباب بازی ها نکنید . همچنین سعی کنید در بازی های جنسیتی ای مثل خاله بازی که در آن شست و شو و آشپزی و نظافت و مهمانداری تنها مختص زن است دخل و تصرف کنید و کودکانتان را درگیر شکل جدیدی از بازی کنید.



:: برچسب‌ها: تربیت جنسیتی , تربیت جنسیتی فرزندان , تربیت جنسیتی فرزند , مشاوره تلفنی , مشاوره تلفنی رایگان , مشاوره تلفنی کودک , مشاوره تلفنی تحصیلی , مشاوره تلفنی خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سیما

آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان

مسئولیت  آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان از مهمترین موارد تربیتی است که گرچه برعهده والدین و اولیاء مدرسه (بهویژه مربیان مسائل شرعی و تربیتی) گذاشته شده، اغلب به فراموشی سپرده میشود یا ارائه اطلاعات به جوانان به گونهای است که تمام نیازهای آنها را دربرنگرفته و گاه باعث سردرگمی آنها میشود.در پژوهشها مشخص شده که بیشتر آموزشهای دختران توسط مادران آنها انجام میشود و پسران در این مورد اطلاعات اندکی از پدران خود فرا گرفته اند.

اصولاً به نظر میرسد مادران بیش از پدران در انتقال اطلاعات جنسی به فرزندان نقش دارند و در بسیاری از موارد، پدران این مسئولیت را از خود سلب کرده و به تمامی برعهده مادر میگذارند. با اینحال، حتی در بسیاری از موارد که پدر و مادر بنا بهنظر خودشان اطلاعات کافی را در اختیار بچه ها گذاشته اند، اغلب والدین نیازهای فرزندانشان را در مورد آموزشهای جنسی دستکم گرفته و آن را به فراموشی سپرده اند.

 

سه مانع اساسی در طرح مسائل جنسی بین فرزندان و والدین وجود دارد :

۱) فقدان آگاهی والدین از چگونگی ارائه تعالیم جنسی و عدم احساس راحتی آنها در طرح این مسئله

۲) ترس از شکستگی حریمهای خانوادگی

۳) عدم آگاهی از زمان مناسب برای ارائه آموزشهای جنسی

 

آموزش مسائل جنسی با در نظر گرفتن ۳ مورد زیر باید انجام شود :

۱) آموختن و ادراک حقیقتها و عواقب ناشی از فعالیتهای جنسی (به ویژه در نوجوانان)

۲) ارائه چهارچوبی از ارزشهای مذهبی ـ اجتماعی و خانوادگی در مورد ارتباط فعالیتهای جنسی به نوجوانان

۳) آموختن این نکته به نوجوان که کجا و در کدام موقعیتها باید احساسات و هیجانهای خود را بروز دهد. در مورد طرح این مسائل با بچه ها نیز میتوان گفت که مناسبترین زمان برای آموزش مسائل جنسی، زمانی است که خود او سؤالی مطرح میسازد. در این هنگام، حس کنجکاوی او برانگیخته شده و باید از آن استفاده شود یا به تجربه مشخص شده است کودکانی که در روستا زندگی کرده و شاهد فعالیتهای جنسی حیوانات و تولیدمثل آنها بوده اند، سؤالهای کمتری در این مورد از والدین خود میپرسند.

طرح مسائل در مورد بلوغ و نشانه های آن پیش از بلوغ نیز فرصت خوبی برای حل مشکلات آموزشی کودکان و نوجوانان خواهد بود. در غیر اینصورت او ناچار به گرفتن اطلاعات غلط از محیط و گروههای همسان خود خواهد شد.

 

آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان

نوع آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان

آموزشهائی که به فرزندان در رابطه با حیات غریزیشان داده میشود ممکن است بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم باشد.اصولاً آموزش مستقیم مسائل اساسی و موردنیاز فرزندان، توانائی فوقالعاده و تیزهوشی و دلسوزی خاصی میخواهد زیرا از یک نظر باید آگاهیهای لازم را به کودک داد و در جهتی دیگر مراقب بود که این امر سبب بیداری زودرس نشود.

 

▪ آموزش غیرمستقیم :

در آموزش غیرمستقیم مسائل زندگی غریزی و دریافتن پاسخ به سؤالات متعددی که در همه کودکان وجود دارد، میتوان از این شیوه ها استفاده کرد:

۱) نگهداری حیوانات در خانه:

نگهداری مرغ، گنجشک و حتی گوسفند در خانه بسیاری از مسائل را حل میکند و زایمان گربه و گاو خیلی از مبهمات را از ذهنهای میزداید. کودکانی که در مزارع و کشتزارها بزرگ شدهاند، زودتر از دیگر کودکان پاسخ سؤالات خود را یافتهاند.

۲) تولید گل و گیاه:

کشت بذرها و تولیدمثل گل و گیاه و رشد آنها، هم درس مناسب و مشابهی برای فرزندان است و کودک با مشاهده آنها بهتدریج میتواند زمینه را با زندگی واقعی خود منطبق سازد. این تولیدمثلها از جهتهای گوناگونی شبیه انسان است و کودک و جوانان در این رابطه سردرگم نمیشوند.

۳) ذکر داستانها:

از شیوههای دیگری که در این رابطه میتواند مورد استفاده قرار گیرد، داستانها و افسانه هاِیی است که حتی میتوانند ساخته و پرداخته شوند و دربرگیرنده اطلاعات و نکات مفید باشند و برای سؤالات پی درپی و فراوان کودکان و نوجوانان پاسخهائی ارائه دهند.

۴) ملاحظه وضع نوزادان:

نوزادی در خانهای به دنیا میآید و حیرت و تعجب کودکان را برمی انگیزد. شکل تغذیه او را میبینند و ملاحظه میکنند که مادران با چه رغبت و علاقمندی پستان در دهان نوزاد میگذارند و به کودک شیر میدهند. در هنگام همین مراقبت و تغذیه، دنیائی از مسائل و مطالب به کودک آموخته میشود، او متوجه خیلی از مسائل شده و از کیفیت رشد و دنیای خاص زنان آگاه میشود و چه بسیار که کودک در این رابطه سؤالاتی از مادر خود به عمل آورده و مادر میتواند با حوصله و دقت به پرسشهای او پاسخ گوید.

۵) استفاده از فرصتها:

مسئله هنگامی اهمیت پیدا میکند که فرصت و زمینه جدید پدید آید. برای نمونه هر حاملگی یا زایمان که در رابطه با انسان یا حیوانی پدید آید، کنجکاوی کودک را تحریک میکند. در چنان صورتی امکانی به دست میآید که بسیاری از مباحث مربوط به سؤلات کودک پاسخ داده شود.

در همه حال، این نکته باید مورد توجه والدین و مربیان باشد که افشای حقایق پیش از موعد، موجب بینظمی هایی در رابطه با حیات کودکان خواهد شد و بیداری بی موقع سبب پیشروی جنسی است.



:: برچسب‌ها: مشاوره تلفنی,مشاوره تلفنی رایگانمشاوره تلفنی کودک , مشاوره تلفنی تحصیلی , مشاوره تلفنی رایگان خانواده , مشاوره بلوغ , مشاوره بلوغ پسران , مشاور بلوغ , مشاوره دوران بلوغ و نوجواني , مشاوره دوران بلوغ , مشاوره سن بلوغ ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سیما

 بلوغ جنسی نوجوانان

سنین ۱۲ـ۹ سالگی برای بسیاری از نوجوانان به معنی مرحلهای جدید از زندگی است که با تغییرات در بدن آشکار میشود (بلوغ جنسی نوجوانان ) . قبل از این دوره باید آموزش های لازم به نوجوان داده شده و آمادگیهای لازم در مورد بلوغ جنسی و تغییرات ناشی از آن (به ویژه در دختران) ایجاد شود.این مرحله که با آغاز نوجوانی و بلوغ همراه است، میتواند نگرانیهایی را در فرد ایجاد کند که از مسائل مربوط به بلوغ و تغییرات ناشی از آن سرچشمه می گیرد. دخترانی که تغییرات بدنی ناشی از این دوره را تجربه میکنند نسبت به خود حساس تر می شوند و برخی ویژگی های ظاهری برای آنها اهمیت پیدا می کند . از بلندی یا کوتاهی قد خود نسبت به همسالان نگرانند. بهع لاوه بزرگ شدن و جوانه زدن سینه ها نیز ممکن است برای آنها نگرانیهائی ایجاد کند و فکر کنند نسبت به سایر دوستانشان ظاهر زنانه تری پیدا کرده اند.

این نگرانیها منحصر به دختران نیست، در پسرانی هم که در حوالی سن ۱۵ سالگی از همسالان خود کوتاهتر بوده و افزایش قد ناشی از بلوغ در آنها رخ نداده است و در بسیاری از موارد میان دوستان خود جائی ندارند و مورد توجه کمتری قرار می گیرند ، این نگرانیها طبیعی بوده و باید به فرد اطمینان داد که بلوغ هر شخص سیستم منحصربه فردی پیروی میکند، بنابراین نباید به خاطر به تعویق افتادن نشانه های بلوغ مضطرب شود. به علاوه، آگاهی کلی از سیستم تولید مثل و آلت های تناسلی و  روش کار و مدیریت آن نیز باید به نوجوان داده شود (آموزش مسائل جنسی ( آمیزشو خود ارضایی ) و احکام شرعی نیز در این دوران توصیه میشود).

 

تغییرات فیزیکی ناشی از بلوغ

بلوغ به عنوان مرحله ای از زندگی تعریف میشود که طی آن تکامل غدد جنسی منجر به بروز صفات ثانویه جنسی، جهش رشدی و ایجاد قدرت باروری در فرد میشود. این تغییرات به واسطه هورمونهای جنسی رخ میدهند.

ترشح ماده ای از هیپوتالاموس که منجر به به تولید هورمونهای جنسی در هیپوفیز میشود، میتواند تولید هورمونهای جنسی دیگری را در اندامهای جنسی تحریک نماید.این هورمونها مسئول رشد پستانها و رحم در دختران و تمام صفات ثانویه جنسی در پسران هستند.

بهتر است بدانیم که هورمون جنسی مردانه ای که از غده فوق کلیه ترشح میشود مسئول ایجاد موهای جنسی در دختران و کمک به رشد این موها در پسران است.

پس می توان گفت که تحت تاثیر این هورمونها است که نوجوان تغییرات در بدن و رفتار خود دارد و جزو ویژگی های اصلی این دوران می باشد .

 

بلوغ جنسی نوجوانان

مراحل بلوغ در پسران :

بلوغ جنسی نوجوانان پسر معمولاً بین سنین ۱۱ تا ۱۴ سالگی رخ میدهد. در مرحله اول ، رشد بیضه هاست که با پررنگ شدن و نازکتر شدن پوست بیضه و رشد آلت همراه است. با پیشرفت مراحل بلوغ، افزایش رشد موهای زائد، زیربغل، صورت و همچنین خشنتر شدن صدا و توانائی نعوظ رخ میدهد.

جهش رشدی در پسران که همراه با افزایش اندازه بدن و توده ماهیچه ای است، در مراحل بعدی بلوغ و در سنین ۱۴ تا ۱۶ سالگی اتفاق میافتد.

 

مراحل بلوغ در دختران :

به دلایل ویژگی های زنانه ، بلوغ جنسی نوجوانان دختر زودتر از پسران رخ میدهد مرحله اول  بلوغ در این جنس با جوانه زدن پستانها در سنین ۱۰ تا ۱۱ سالگی آغاز شده و با رشد موهای زائد و زیربغل ادامه مییابد.

جهش رشدی در دختران معمولاً نسبت به پسران زودتر رخ میدهد و با اولین عادت ماهانه که در سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی رخ میدهد کامل میشود. فاصله بین آغاز بلوغ و اولین قاعدگی ۲ تا ۵/۲ است.



:: برچسب‌ها: بلوغ دختر,بلوغ در پسران , بلوغ زودرس , بلوغ زودرس دختر , بلوغ زودرس در پسران , مشاوره تلفنی , مشاوره تلفنی رایگان , ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سیما

زمان رابطه زناشویی

زمان رابطه زناشویی از نکات مهم و برجسته در روابط زناشویی است  . به من نگو چقدر دوستم داری ، به من بگو چقدر برایم وقت می گذاری ؟ به طور کلی ، وقت شاید مهم ترین جریان در روابط باشد . وقت و هم سازی جنسی دو تا از مهم ترین جریان ها در اقتصاد زناشویی است . دو نوع وقت در رابطه ی زناشویی است .

دو نوع وقت در رابطه ی زناشویی مهم است : فعالیت با هم ، یعنی زمان صرف شده در برخی از فعالیت های مشترکمانند رفتن به سینما یا شستن یا کمک در خانه و آن چه که ما زمان رابطه می نامیم ، یعنی زمان صرف شده برای کار کردن روی رابطه با حضور داشتن برای یکدیگر و تعامل داشتن در سطح شخصی .

زمان زابطه زناشویی

دو رویکرد متفاوت زمان رابطه زناشویی

این دو رویکرد با هم اغلب در ازدواج های نا کارآمد یک نتیجه می دهند . در یکی ، زن و شوهر کمترین زمان ممکن را با هم می گذرانند . هیچ علاقه ی مشترکی وجود ندارد ، و زن و شوهر به قدری نسبت به یکدیگر عکس العمل نشان می دهند که زمان صرف شده با هم ناخوشایند است . در دیگری ، زن و شوهر مدام با هم هستند ، به یک دیگر آویزان می شوند و علایق یا فعالیت های جداگانه مجاز نیست .

چنین زن و شوهری معمولا رابطه ی مثمر ثمری نخواهند داشت ، از تعارض با افراد بیرون از ازدواج می پرهیزند ، و در نتیجه ، در انجام دادن وظیفه زندگی زناشویی به عنوان پناهنده یا پناهگاه زیاده روی می کنند . هر شریک زندگی قادر است دیگری را ترک کند و زندگی خارج از ازدواج برای خود بسازد وسپس باز گردد تا از همکاری با همسرش آرامش و لذت دریافت کند .

 

زن وشوهری که در اویل دهه ی سوم زندگی بودند ، هشت سال از ازدواجشان می گذشت و هنوز فرزندی نداشتند . آن ها باشکایت از اینکه ازدواجشان در حال احتضار است به مرکز مشاوره مراجعه کرده و پا به درمان گذاشتند : به نظر می رسید نقاط مشترک آن ها در حال تحلیل رفتن بود و سرعت ثابت و مخربی داشتند .

از یکدیگر دور می شدند . آن ها وقت کمتری با هم می گذراندند و وقت بیشتری را صرف علایق و فعالیت های جداگانه می کردند .

زمان رابطه زناشویی 2

زمان رابطه زناشویی و فعالیت باهم

در زمانی که با هم وقت می گذرانند ، تفاوت چشمگیری بین فعالیت با هم و زمان رابطه وجود داشت . با اینکه کمیت فعالیت با هم نسبتا ناچیز بود ، کیفیت آن خوب بود .

زمان رابطه کاملا داستان دیگری داشت . زن همیشه این فرصت ها را به وجود می آورد ، در حالی که هر دوی آن ها فعالیت مشترک را با هم پیش می بردند .

 

زن گلایه داشت که هنگام فعالبت مشترک مرد او ، تفریبا بلافاصله دچا ر بی قراری می شود و به نظر می رسد که همیشه برای ختم سریع آن دلیلی پیدا کند .

او با برداشت زن موافق بود و دلیل رفتارش را این می دانست که این وقت گذرانی مشترک بار ها به دعوا ختم شده بود .

وقتی درمانگر پرسید که اوقات صرف شده شان با هم چگونه به مرور زمان تغییر کرده است ؟ آیا خود ارضایی هم صورت می گیرد ؟ 

پاسخ زن و شوهر جالب بود : جان کلام همین جاست ! در آغاز این طور نبود ! آن ها دو یا سه سال اول ازدواجشان را شدیدا  با هم بودند ، هیچ یک از آن ها بدون دیگری جایی نمی رفت .

وقتی آن ها هر دو در کارشان پیشرفت کردند و شبکه های اجتماعی جداگانه ای را در محل کارشان پیدا کردند ، دیگر مثل گذشته با هم وقت صرف نمی کردند ، اما از اینکه دوباره مقید به این رابطه شوند ، دلخور می شدند .

 



:: برچسب‌ها: زناشویی , فیلم , رابطه , آموزش , عکس , با تصویر , موفق , وسایل , مسائل , رابطه فیلم ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آذر 1396 | نظرات ()